bt_dead_battery_lgباطریها طول عمر محدودی دارند  که متناسب با  نوع باطری ها طول عمر آنها هم  متفاوت خواهد بود. عوامل زیادی باعث خرابی و یا کاهش کارایی و عمر باطریها می شود که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد :

 

دمای نا مناسب :

 

یکی از نکات مهم برای بالا بردن کارایی موثر و استفاده بهینه از باتری  ، استفاده از باتری ها دردمای محیطی مناسب می باشد و به همین خاطر از هر باتری با در نظر گرفتن نوع ساخت آن بایستی در دمایی خاصنگهداری کرد .  به عنوان مثال مناسب ترین دما برای باتریهای  seald lead acid دمای 20 تا 30 درجه است و اگر دمای محیط بیشتر از حد بالا باشد بر اثر دمای بالا ،گاز فراوانی داخل باتری تولید  می شود ، که  باعث عملکرد سوپاپ شده و گازهای اکسیژن و هیدروژن حاصل از فعل و انفعالات  باتری خارج می شود ودر نهایت سطح آب داخل الکترولیت کم شده و یا باطری بر اثر دمای زیاد  متورم می شود ، که در این حالت عمر باطری بسیار کم شده   و در طولانی مدت باعث خرابی کامل باطری می شود ، و در دمای پائین هم واکنشهای شیمیایی بسیار کُند شده و در نتیجه راندمان لازم و بک آپ تایم طبق استاندارد باتری نخواهد بود .

 لازم به ذکر است تمام تستهای  باتری از جمله زمان بک آپ تایم ، دوره ی کامل charge و discharge باید در یک دمای ثابت صورت گیرد تا دقت کافی را داشته باشد.

 

بیش از حد charge کردن باتری :

 

شارژ بیش از حد از دیگر عواملی است که باعث خرابی باطری می شود زیرا اگر ولتاژ بیش از حد تعریف شده به باطری وصل شود  جریان زیادی وارد باتری می شود که باعث افزایش دمای داخلی باتری و خارج شدن گاز از سوپاپ شده و در نهایت الکترود مثبت دچار خوردگی می شود و باتری بشدت دچار مشکل می گردد.

ولتاژ هر سلول باتری  2v می باشد که ولتاژ لازم برای شارژ هر سلول حداکثر  30/2v می باشد که به عنوان مثال در باتری 12v که دارای 6  سلول است و حداکثر ولتاژ برای شارژ 8/13v  می باشد و جریان شارژهم باید نسبت به آمپر ساعت باطری مشخص شود  تا باطریها  بیش از حد از جریان استفاده نکنند.در نتیجه حتماً باید از UPS مناسب استفاده شود تا charger آن بتواند به درستی عمل کرده  و بصورت اتوماتیک شارژ باتری را مدیریت کند.

Over discharger یا دشارژبیش از حد باتری:

 

عامل بعدی که باعث کاهش طول عمر باتری می شود دشارژ بیش از حد می باشد که باعث سولفاته شدن سرب شده و در نهایت مقاومت داخلی باتری را افزایش می دهد و باید دقت کرد که با داشتن UPS مناسب تعداد discharge  باتری نیز قابل کنترل خواهد بود . یعنی UPS کاملاً باتریها را discharge نمی کند و طبق استاندارد discharge باتری ، بعد از اخطار به USER سیستم را قطع می کند .

 

ریپل برق متناوب:

 

به هر ولتاژ متناوبی که به روی charger برق مستقیم قرار گیرد ریپل برق متناوب گفته می شود که باید توجه داشت  برق متناوب به هیچ طریقی وارد باطری نشود که باعث کاهش عمر مفید باطری شده و تاثیر بسیار بدی در کارکرد باتری خواهد داشت .

 

اتصال کوتاه سر باتری :

 

هرگاه دو قطب + و – باتری توسط یک رسانا به هم متصل شود به آن اتصال کوتاه باطری (short)گفته می شود که این اتصال اثرات بسیار مخربی روی باطری گذاشته   و در برخی مواقع باعث قطع مدارات داخلی باطری می شود که در این حالت باتری کاملاً خراب شده و دیگر قابلیت بازیافت و ترمیم نخواهد داشت از این رو باید توجه شود باطری در یک محفظه خاص که اصطلاحاً کابینت باتری نامیده می شود نگهداری شده و  وسایل هادی و فلزی در نزدیکی باتری قرار نگیرد .

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *